Afbeelding

Groei Regiobank door locatiebeleid grootbanken

Zakelijk

NIJVERDAL - Hoe lang is het geleden dat iedere plaats nog een bankkantoor had van één van de grootbanken ABN, ING en Rabobank, soms zelfs meerdere per plaats. Wat is er nog van over en hoe erg is dat dan in een vrijwel 100 procent digitale wereld. In gesprek met vestigingsmanager Jeroen Weitering (45) van Regiobank Nijverdal. “Dat de mensen hier kunnen binnenwandelen vinden ze een enorm pluspunt.”

Naar het aantal fysieke vestigingsplekken bezien, is het aantal bankkantoren de afgelopen jaren fors afgenomen. Vooral de grootbanken ABN, ING en Rabobank trekken zich terug. Zo ook in Nijverdal en Rijssen. Met handige apps of internetbankieren kan een groot deel van de dagelijkse bankbehoefte worden afgehandeld. Verder staat er een callcenter gereed waarmee ook zaken geregeld kunnen worden. Regiobank doet het anders en noemt zich graag de buurtzame bank.

Wat houdt dat in, buurtzame bank?

“Daar waar traditionele grootbanken een terugtrekkende beweging maken, houden wij de kantoren gewoon open. Wij zitten bij u in de buurt en dat waarderen de klanten. Bij ons kun je nog gewoon binnenwandelen voor dagelijkse bankzaken, maar ook voor advies. Direct, met een kop koffie erbij aan tafel. Natuurlijk kan bij ons ook alles digitaal, maar het hoeft niet. Dat is het verschil met de meeste banken. Er kan bij ons fysiek gestort en opgenomen worden.” Wordt daar nu heel veel gebruik van gemaakt? “Valt eigenlijk wel mee, maar het kán wel. Contante transacties worden in z’n algemeenheid stukken minder.”

Geen callcenter

“De Regiobank heeft geen callcenter. Als er wat is, komen onze klanten gewoon langs. Ik schat dat in dat het niet meer dan acht klanten per dag zijn. Die komen binnen met allemaal met verschillende vragen. We zien het ook niet dat we dan afgeleid worden van onze werkzaamheden. Het kan zijn dat er klanten komen voor het openen van een (spaar)rekening, of een contante opname of storing willen doen of een overboeking. Het werk is gewoon dynamisch, het ene moment help je een klant aan de telefoon, het andere per mail.”

“Het Regiobank hoofdkantoor beschikt bovendien over veel data. Daar is men wel volop bezig om patronen te ontdekken en klantbewaking door middel van algoritmes. Heel interessant allemaal. Dát alleen al zorgt voor een hoge klanttevredenheid. Wij hebben ook jongere klanten die digitaal zijn. Maar dan zijn ze dertig plus en ontstaat er toch de behoefte om met ons te praten. Hebben we de zaakjes goed geregeld? Moeten we de verzekeringen nog aanpassen, willen we een stukje beleggen, en kunnen we de spaarpot van de kleine nog even legen?” Een ander punt van Buurtzaam zijn, kun je zien aan onze lokale betrokkenheid. We zijn lid van de businessclub, we sponseren de City run, we zijn medesponsor van de winterse ijsbaan.”

60-urige werkweek

Jeroen Weitering is een nazaat van de voormalige eigenaar Henk Weitering van hotel Koenderink, hartje Rijssen. “Mijn opa en oma waren hoteliers, dienstverleners dus. Mijn opa heeft het bedrijf en opstallen begin jaren tachtig van de vorige eeuw verkocht. Nee, ik heb nooit overwogen om het hotel over de nemen. Ik ben wel de dienstverlening ingegaan, en bij verschillende financiële dienstverleners werkzaam geweest. Ik crosste heel Nederland door, ’s ochtends vroeg weg, ’s avonds laat terug, en af en toe een zestig-urige werkweek was mij niet vreemd. Op dat moment kwam er een vacature vrij bij Velten adviesgroep in Rijssen. Velten was al eerder ondergebracht bij de Veldsink Groep. Maar daar zagen ze méér in mij en wezen me op de functie van vestigingsmanager bij Rensen in Nijverdal. Vanaf 2020 zit ik op deze plek.” En dan heel bescheiden “Ik zie mezelf als meewerkend voorman.” Rensen stond en staat goed bekend, maar ik moest wel flink aan de bak ten aanzien van digitalisering en dossieropbouw. We hebben dan ook alles in huis: een Regiobank met complete kasfunctie, bankproducten voor de particuliere en klein zakelijke markt, In hetzelfde pand zit ook het makelaarskantoor van Anita Leestemaker, maar dat is een op zichzelf staand bedrijf dat niet onder de paraplu van de Veldsinkgroep hangt. Via de Veldsink Groep kunnen we een heel breed pakket leveren van hypotheken, lijfrente, schade- en levensverzekeringen. En we zijn dus franchisenemer van Regiobank. De Veldsink Groep is dan in ons geval de franchisenemer.”

Maar je verkoopt hypotheken via Regiobank of via Veldsink als bemiddelaar. Botst dat niet?

“In theorie klopt dat misschien, maar in de praktijk gaat dat toch goed. Er zijn mensen die perse bij hun eigen Regiobank de zaakjes willen regelen. Maar bij een compleet nieuwe klant gaan we toch wat meer offertes opvragen. Dat geldt ook voor verzekeringen. Dat doen ze beide, maar als je het fair speelt, zie ik geen problemen. Hetzelfde geldt voor het feit dat Financiële Alpina ook een Nijverdalse Regiobank in huis heeft en in Hellendoorn zit Wispels, óók met een Regiobank. Gaat een klant bij wijze van spreken bij alle drie langs dan is er een kans dat het advies bij de ene net iets anders is dan bij de ander.”

Wil je nog een stap maken?

“Dat sluit ik niet uit, hoewel me de huidige functie als vestigingsmanager prima bevalt. Ik hou ervan om met mensen om te gaan. Maar een kantoor op de rit zien te krijgen, bij een ander filiaal zou ik wel een leuke uitdaging vinden. Het is lastig om goede jongelui in het financiële vak aan te trekken. Er is ook geen echte bankopleiding.”

Wat gaat de rente doen?

“Daar is niet zoveel zinnigs over te zeggen. De spaar- en hypotheekrentes zijn vrij snel omhoog gegaan. Maar we zien nu weer een tendens dat het omlaag gaat. Wie het weet mag het zeggen.”

Tekst en foto’s: Gerard Voortman

Afbeelding
Afbeelding