Afbeelding
Petra Broeze

Helderse Week van de Stenen Winkel: lokale ondernemers leggen de rode loper uit

Zakelijk

HELLENDOORN – De landelijke Week van de Stenen Winkel wordt in Hellendoorn voor de tweede keer gehouden. Maar liefst 14 lokale ondernemers doen aan dit evenement mee. “De Helderse Week van de Stenen Winkel wordt een lokaal feestje”, vertellen Ilona Schuurman-Hemmen van The heArtshop en Fleming Broeze van De Marskramer.

De Week van de Stenen Winkel in Hellendoorn loopt van maandag 13 tot en met zaterdag 18 mei. “Deze activiteit is in het leven geroepen na corona, om de mensen weer naar de fysieke winkels te krijgen. Vorig jaar deden 3 ondernemers in Hellendoorn mee. Dit jaar is de rest van de ondernemers ook enthousiast geworden en doen we met 14 winkels mee”, aldus Ilona, die vorig jaar een van de 3 deelnemende ondernemers was.

Het centrum van Hellendoorn wordt volgende week feestelijk aangekleed. “We versieren de winkels, leggen de rode loper uit, hangen ballonnen buiten: we maken er een feestje van. We zorgen dat het dorp er echt feestelijk uitziet, dat mensen zich ook erg welkom voelen.”

De ondernemers houden gezamenlijk een poffertjes- en verlotingsactie. Iedere klant die iets koopt bij één van de deelnemende winkels krijgt een stempel op een stempelkaart. Bij minimaal 5 stempels krijgt men sowieso een portie poffertjes als men de kaart zaterdag 18 mei, tussen 13.30 en 16.30 uur, inlevert bij de foodtruck van Dirk Poffers, op het plein naast de kerk.
Daarnaast maken de klanten, die tenminste 5 stempels verzameld hebben, kans op één van de 14 prijzen die door de deelnemende ondernemers beschikbaar zijn gesteld. Tenminste: als de kaart zaterdag 18 mei voor 16.00 uur bij één van de deelnemende winkels ingeleverd wordt.
Niemand minder dan Klepperderk trekt zaterdag 18 mei om 16.30 uur, bij de foodtruck van Dirk Poffers, de winnende kaarten.

Surprise voor de klant
Naast de gezamenlijk actie zorgt elke deelnemende ondernemer voor een actie in de eigen zaak. Elke klant die tijdens de Week van de Stenen Winkel iets koopt bij een van de deelnemende zaken krijgt een bedankkaartje met een surprise.

“Het doel van de Week van de Stenen Winkel is klanten echt bewust te maken van de kracht van de stenen, de fysieke, winkels, ten opzichte van de online winkels. Stenen winkels betekenen onder andere persoonlijk contact en de vakkennis om klanten van een deskundig advies te voorzien. Het belang van lokale winkels is groot; zonder lokale ondernemers gaat de leefbaarheid van een dorp achteruit. Je wilt een levendig dorp houden en daarvoor zijn lokale winkels heel belangrijk”, benadrukken Fleming en Ilona. “De lokale ondernemers zijn ook vaak sponsoren van lokale clubs en verenigingen. Ze zorgen bijvoorbeeld ook voor de intocht van Sinterklaas en voor een gezellig versierd centrum tijdens Kerst.”
Fleming: “Sommige ouderen zijn niet zo gewend om online te kopen. Zij kopen wat ze nodig hebben in de fysieke winkels. Als je met z’n allen de lokale winkels steunt, blijft voor iedereen, ook voor deze ouderen, de leefbaarheid in het dorp mooi.”

“In Hellendoorn heb je toch nog veel het motto ‘Wat je in Heldern kunt halen, haal je in Heldern’. Dat doen we zelf ook. We proberen alles zo lokaal mogelijk te kopen”, vertellen de beide ondernemers. “Mensen zijn erg bewust geworden om lokale winkels te ondersteunen, voor de leefbaarheid van het dorp. Ze zien de waarde daarvan. Tijdens de Week van de Stenen Winkel willen we onze klanten extra bedanken voor de aankopen die ze bij ons doen. We willen laten zien dat we dat waarderen.”

Levendig centrum
“Als ondernemers worden we ook even opgeschud door deze week. Je merkt dat je als winkelier niet meer achterover kunt leunen en wachten tot je klanten komen. Je moet actief zijn om klanten naar jouw winkel te trekken. Wat ook heel belangrijk is dat we laten zien wie er in de winkel staat. Dat maakt een lokale winkel persoonlijk: contact met en aandacht voor de klant. We zijn allemaal zelfstandige winkeliers, mensen die bij dit dorp horen. Als ondernemers willen we dit samen oppakken; samen vormen we het centrum en willen we dit centrum levendig houden.”

De 14 winkels die meedoen zijn De Blommerije, Fredriek DA, The heArtshop, Gerben Kamphuis, Kamphuis Fietsen, Het Kluspunt, Lorkeers, Love 4 Animals, Marein Creatief, Marskramer, MD Optiek, Primera, Tweewielercentrum Hellendoorn, Weidehuus. Elke winkel heeft, naast de gezamenlijke actie, ook eigen acties, te volgens op social media.

Door Jenny ter Maat