Zakelijk

Autogroep Twente heeft met waterstofauto Twentse primeur

HENGELO - Autogroep Twente (gevestigd in Hengelo, Enschede en Almelo/Harbrinkhoek) heeft met de Hyundai Nexo een grote primeur in huis: de eerste waterstofauto in deze regio. Eigenlijk raar, want in de nabije omgeving kun je niet tanken. Koen van Grootel is binnen Autogroep Twente verantwoordelijk voor verkoop en marketing en licht deze opmerkelijke stap toe.

Breed palet

De duurzame automobiliteit heeft de wind wel mee tegenwoordig. Koen: “In de afgelopen jaren heeft Hyundai haar aanbod daar in de volle breedte op aangepast. We hebben twee types elektrische auto’s, de Ioniq en de Kona. Dat zijn auto’s met enkel een accu als energiebron. Daarnaast heeft Hyundai diverse hybride auto’s in haar programma. Dat zijn auto’s met een benzinemotor, maar ook met een accu en elektromotor. Voordeel daarvan is dat je de remenergie opslaat en later weer als motorvermogen hergebruikt. De plug-in hybride is een hybride met de mogelijkheid om de accu stilstaand op te laden, net als de elektrische auto.”

De waterstofauto maakt nu het programma van Hyundai compleet. De Nexo is een volledig nieuw ontwerp, strak vormgegeven en luxe uitgerust. Koen: “De Nexo is eigenlijk een elektrische auto met eigen elektriciteitscentrale (op waterstof). De auto heeft wel een accu als buffer om pieken in het gevraagde vermogen op te vangen.” Samen met Toyota loopt Hyundai voorop in deze technologie.

Voordelen waterstof

Waterstof wordt met stroom gegenereerd en vormt de opslag van energie. Maar: heeft de elektrische auto met accu de trend niet al gezet? Volgens Koen heeft waterstof voordelen, die deze techniek veelbelovend maken. Koen: “Met een kleine hoeveelheid waterstof kun je een grote actieradius bereiken, het tanken kost slechts enkele minuten, waterstof is prima op te slaan en dat is belangrijk als aanbod en vraag van stroom niet gelijktijdig zijn. De elektrische auto wordt vaak als dè oplossing gepresenteerd, maar er kleven erg veel, maar niet alleen voordelen aan. Koen: “De accu’s zijn zwaar (400 tot 800 kilo), de grondstoffen schaars en onze infrastructuur is nog niet gereed voor grootschalig gebruik van elektrische auto’s. Dat geldt voor de laadpalen, maar ook voor het huidige elektriciteitsnet. En: hoe zorg je ervoor dat een auto met volgeladen accu bij het laadstation ruimte maakt voor de volgende?”

Er zijn diverse initiatieven van het bedrijfsleven om elektrisch rijden te faciliteren. Koen: “Neem bijvoorbeeld Lidl. Ze hebben 20 vestigingen met zonnepanelen op eigen dak en voeden daarmee gratis snellaadpunten als klantenservice. Wij doen het zelfde voor onze klanten: met zonnepanelen op onze eigen panden bieden we laadpunten die gratis beschikbaar zijn voor onze klanten. Maar wat ik met Lidl wil aangeven: Verandering komt soms uit onvermoede hoek en moet ook door meer partijen worden ingezet. Dat geldt ook voor waterstof”.

Doorbraak?

Gaan we de waterstofauto’s in de komende jaren grootschalig op de weg zien? Koen: “Nee, het is voor de hele korte termijn nog niet meteen een doorbraak, maar wij willen wel laten zien dat wij er klaar voor zijn. Hyundai is als fabrikant leidend in de ontwikkeling met waterstof. Je ziet dat aan de Nexo die gewoon als productieauto te koop is, maar ook aan fabrikanten als Audi die bij Hyundai aankloppen voor de techniek en ook het nut van waterstof als aandrijving in zien. Wij willen als Autogroep Twente mede voorop lopen.

Koen ziet waterstof op korte termijn met name als oplossing bij zwaar vervoer, vrachtwagens treinen en bussen dus. Koen: “Die voertuigen zouden met accu’s veel te zwaar worden en een te korte actieradius hebben. Personenauto’s op waterstof zullen met name aantrekkelijk worden voor mensen die relatief veel kilometers rijden en dus snel moeten kunnen tanken.”

Netwerk tankstations

De grootste drempel in Nederland voor de doorbraak van waterstofauto’s is het ontbreken van en goed netwerk van pompstations. Koen: “In Nederland zijn er nu slechts vier stations. Er staan er 20 in de planning. Dat is nog onvoldoende.”

De kosten van het elektrisch opladen zijn per kilometer momenteel lager dan het tanken van waterstof.

Opmerkelijk is dat in Overijssel en zeker Twente nog geen enkel pompstation aanwezig is of zelfs op de planning staat. Koen: “Je bent nu aangewezen op Arnhem, Münster of Groningen. In Drenthe zijn drie stations gepland, in Overijssel nul. Het is toch raar dat we als Twente, ondanks alle technologische ambities hier, een witte vlek blijven binnen Nederland?

We willen als Autogroep graag investeren in de toekomst en infrastructuur maar kunnen dat niet alleen, we zijn geen brandstofleverancier. Bij onze elektrische auto’s leveren we voor de klant ook het oplaadstation thuis, maar bij waterstof zullen meer partijen de kar moeten gaan trekken. De politiek zal het ook moeten stimuleren. De overheid zou wat kunnen doen, er is veel belastinggeld in de plugin hybrides gestoken met weinig winst voor CO2 doelstellingen. Partijen met overschot aan energie, zou ook een rol kunnen spelen door het als waterstof op te slaan.

Autogroep Twente hield afgelopen weekend haar jaarlijkse klantendag bij de buurtspoorweg  in Boekelo. Zo’n 1.200 gasten konden daar de Nexo zien. Koen: “Mooi contrast toch, van verleden en toekomst? De Nexo naast een Stoomtrein uit de negentiende eeuw!”