Sport & Vrije tijd

Gert Jan Kobus en Martin Nortier winnaars 39e Hellendoorn Rally

REGIO – De bijzondere editie van de Eurol Hellendoorn Rally, afgelopen weekend, kende een bijzondere ontknoping. Bob de Jong pakte in zijn Hyundai I20 R5 de koppositie en wist die tot ver in de middag te behouden. Met nog twee proeven te gaan wist Gert Jan Kobus in de Skoda Fabia R5 die plek van hem over te nemen. De Jong pakte hem terug met slechts 0,3 seconden voorsprong, maar op de allerlaatste proef was het toch Gert Jan Kobus die De Jong met 2,3 seconden voorsprong van de ereplaats te stootte en pakte daarmee de overwinning in de Eurol Hellendoorn Rally.

Vooraf had niemand deze uitslag kunnen bedenken. Van de tien startende R5 rijders waren Bob de Jong en wellicht Kevin van Deijne de favorieten voor de eindoverwinning. Jim van den Heuvel en Bas van Kamperdijk werden ook hoog in geschat en als gevaarlijke outsiders gezien. Van Deijne (Skoda Fabia R5) had niet zijn dag, hij werd geplaagd door mankementjes en kon de top niet volgen, evenals Bas van Kamperdijk. Ook De Jong had wat technische problemen met zijn wagen die hem parten speelden, waardoor Kobus langzaam iets dichterbij kon komen.

De rally werd uiteindelijk beslist op de laatste twee proeven in een felle strijd tussen de nummers één en twee. Bob de Jong, die deze rally heel graag eens wilde winnen, eindigde zeer teleurgesteld op plaats twee. Daarachter volgde Jim van den Heuvel in de Volkswagen Polo GTI R5 op plaats drie. Hij was overigens ook niet helemaal tevreden, want ook bij hem belemmerden kleine technische mankementen om hoger op het podium te eindigen. Dat Gert Jan Kobus, als R5-debutant in de Hellendoorn Rally, de strijd uiteindelijk zó zou winnen verwachtte niemand. Hijzelf in eerste instantie ook niet en de ontlading was dan ook groot.

De Eurol Hellendoorn Historic Rally was ook een bijzondere dit jaar. De start was, in tegenstelling tot andere jaren, vóór de rally deelnemers aan. Tussen de 29 deelnemers en fantastische historische auto’s was de 'come back' van Erwin Doctor toch de meest opvallende. Doctor won de rally in 1988, 1989 en 1990. Hij stond voor het laatst in 1996 op het Hellendoornse podium. Doctor was meteen de favoriet voor de overwinning. Al zag hij dat zelf niet zo, de rally reed hij vooral voor de lol. Hij was dan ook niet bezig met het feit dat hij de ene snelste tijd na de andere reed in zijn rode Ford Escort. Hij won de historic rally overtuigend, gevolgd doorPiet-Hein van der Heijden in de Lancia Delta Integrale 16V op twee en Wouter Koenderink werd derde in zijn BMW 3.0 CSL.

Het was zoals gezegd een bijzondere editie dit jaar. De perikelen rondom de corona pandemie, de onzekerheid rondom het wel of niet door kunnen gaan van de rally en de daarop volgende zeer korte voorbereidingstijd maakte het de organisatie niet makkelijk. De organisatie van de Eurol Hellendoorn Rally kan gelukkig terugkijken op een zeer geslaagd evenement. Afgezien van wat problemen bij de start van de rally verliep de zaterdag vlekkeloos. Ook het publiek heeft ondanks de aangescherpte regels kunnen genieten van een mooie rally. 

De top tien:

1. Gert Jan Kobus en Martin Nortier in een Skoda Fabia R5 (1:12:32.7)

2. Bobde Jong en Bjorn Degandt in een Hyundai i20 R5 (1:12:35.0) (+2,3)

3. Jim van den Heuvel en Jouri Dockx  in een Volkswagen Polo GTI R5 (1:13:13.5((+40.8)

4. Bas van Kamperdijk en Erwin Berkhof in een Volkswagen Polo GTI R5 (1:13:45.8) (+1:13.1)

5. Kevin van Deijne en Hein Verschuuren in een Škoda Fabia R5 (1:14:17.4)(+1:44.7)

6. Melissa Debackere en Marlon Krieger in een Škoda Fabia R5 (1:14:32.7)(+2:00.0)

7. Nick  den Braber en Joyce Ruiter in een Hyundai i20 R5 (1:16:14.8)(+3:42.1)

8. Lambert Parren en Frank Stultiens in een Mitsubishi Lancer Evo X (1:18:16.1)(+5:43.4)

9. Mitchel van den Brink en Annemieke Hulzebos in een Mitsubishi Lancer Evo IX (1:18:43.1)(+6:10.4)

10. Henk Vossen en Lieke Bouman-Dautzenberg in een Ford Fiesta R5 (1:19:23.9)(+6:51.2)