Natuur & Milieu

Repaircafé probeert alles met een stekker te maken

NIJVERDAL – Achter het Duurzaamheidscentrum aan de Grotestraat 164 zit een kleine werkplaats. Met toewijding en kennis van zaken zijn vrijwilligers Jos Bouwmeester en Jean Paul Meijer bezig om kapotte elektrische apparaten een tweede leven te geven. Vaktermen rollen over tafel: “Kijk dit ic-tje (integrated circuit) is wel 10 maal kleiner dan deze maar kan 1000 maal meer. We repareren hier alleen dingen met een stekker”, benadrukt Bouwmeester.” Met kapotte poppen bijvoorbeeld, moet je echt niet bij ons zijn.” 

Het repaircafé was eigenlijk nog maar net van start toen het weer dicht moest vanwege corona. Sinds kort kan men er weer terecht. Er is nog niet zoveel klandizie, op de stellingen tegen de wand zijn nog veel lege plekken. Tot 1 juni is het open op donderdag- en vrijdagmiddag van 13.00 tot 17.00 uur en zaterdag van 10.00 tot 16.00 uur. Bouwmeester en Meijer zijn twee van de vier vrijwilligers. De eerste is sinds een jaar met pensioen, de tweede is nog niet zover en heeft nog een baan. Meijer doet iets meer met elektrotechniek, moderne apparaten met bijvoorbeeld led, Bouwmeester met de oudere (elektronica). Alle twee vinden ze het een uitdaging om iets weer aan de gang te krijgen. Het is hun werk (geweest) en hun hobby. Ze verdienen er niets mee. Als iemand iets geeft na een geslaagde reparatie, gaat dat naar het Duurzaamheidscentrum.

Redden spullen van de schroothoop
Ook thuis zijn ze bezig met knutselen en priegelen. Hun eigen gereedschap nemen ze mee van huis. Daarmee zijn ze het meest vertrouwd.  “Wat we hierbinnen krijgen zijn lampen, radio's, waterkokers, koffiezetapparaten, printers, computers, cd-spelers, boormachines, elektrische heggenscharen...” De beide techneuten beginnen met het analyseren waarom een apparaat niet werkt. Daarvoor zoeken ze ook naar informatie op internet. Ze willen graag mensen helpen relatief 'eenvoudige' problemen op te lossen. Soms kost het wel veel tijd, maar dat telt niet bij de vrijwilligers van het repaircafé. ”Een apparaat kan dan vaak weer jaren mee. Zo redden we spullen van de schroothoop van wegwerpmaatschappij!” Ze vinden het jammer dat er bij elektronicazaken nauwelijks nog eigen technische diensten met monteurs te vinden zijn. “Je wordt bijna gedwongen om iets nieuws te kopen.”
 

Als mensen iets komen brengen, wordt er een bon gemaakt. Komen er kosten kijken bij de reparatie omdat er onderdelen gekocht moeten worden, dan wordt dat eerst besproken. Ook als het simpeler is om toch iets nieuws te kopen omdat nieuwe onderdelen bijna duurder zijn of niet meer te krijgen. “We doen altijd ons uiterste best, maar toveren kunnen we niet”, zegt Bouwmeester lachend.

Opstartfase
Op de vraag of ze wel eens wat leuks meegemaakt hebben antwoordt Meijer: “Nee, dat moet nog komen. We zitten nog in de opstartfase.” Wel kennen ze een bijzonder verhaal over een repaircafé in de omgeving waar bleek dat iemand elektrische apparaten uit het groot vuil haalde, die gratis liet repareren en vervolgens verkocht op internet. “Dat zal bij ons niet gebeuren. We letten goed op wie wat komt brengen!”